Monitory interaktywne oferują znacznie więcej możliwości niż ich tradycyjne odpowiedniki. Pozwalają przyswajać wiedzę szybciej i w bardziej przystępny sposób. Są dużym ułatwieniem zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Dobrze sprawdzają się w kształceniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Co warto wiedzieć o monitoriach interaktywnych i dlaczego warto rozważyć ich zakup?
Monitory interaktywne pozwalają na wyświetlanie różnego typu informacji, ale też na kreatywne prowadzenie prezentacji. Są wyposażone w dotykowy ekran, co oznacza, że poszczególne elementy prezentacji można przesuwać, powiększać, zmniejszać i organizować w dowolny sposób. W trakcie lekcji mogą to robić zarówno nauczyciele, jak i uczniowie, co pozwala na kreatywną, angażującą i prawdziwie interaktywną naukę. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu dźwięku, obrazu (filmy i zdjęcia), tekstu, a także zaangażowaniu zmysłu dotyku.
Dużą zaletą tych produktów jest też bardzo prosta instalacja i obsługa. Monitory sprzedawane są zwykle z odpowiednimi uchwytami. Dobrym rozwiązaniem są też mobilne statywy, pozwalające przemieszczać urządzenie z miejsca na miejsce. Aby zacząć efektywnie korzystać z monitora, nauczycielowi wystarczy bardzo krótkie szkolenie.
Największą zaletą ekranów interaktywnych jest ich zdolność do utrzymania ciekawości uczniów. Pozostają dłużej skoncentrowani i chętniej angażują się w prowadzone zajęcia. Zwłaszcza że mogą w nich współuczestniczyć – nauczyciel może poprosić wybrane osoby o kierowanie prezentacją – naciskanie przycisków, przesuwanie kolejnych slajdów, grupowanie informacji i wykonywanie wielu innych aktywności.
W takich warunkach nauka staje się zabawą, a przez to jest realizowana chętniej. Zwiększa się zadowolenie zarówno uczniów jak i nauczycieli, którzy mogą pracować efektywniej, a przy tym lżej i z większą satysfakcją.
Monitor interaktywny to konkurencja dla smartfona i komputera. Nauka może mieć formę gry lub innego interaktywnego działania. Dzieci w trakcie lekcji realizują wyznaczone cele, a także rywalizują z kolegami i koleżankami, pobijają kolejne rekordy. Wiele z zadań dzieci mogą wykonywać wspólnie – takiej możliwości nie dają tradycyjne drukowane zestawy ćwiczeń, które w większości zakładają samodzielną naukę.
Specjalne potrzeby edukacyjne (SPE) dotyczą uczniów, którzy z różnych powodów mają trudności z przyswajaniem materiału (choć w tej grupie znajdziemy też osoby wybitnie uzdolnione, wymagające indywidualnego podejścia). Uczniowie z SPE to często osoby z dysleksją, dysgrafią, autyzmem, czy ADHD. Często to również dzieci przewlekle chore, z zaburzeniami rozwoju, czy trudnościami społecznymi. Wiele z nich wymaga dodatkowej uwagi zarówno w kontekście prezentowania materiału szkolnego, jak i komunikacji z nauczycielem.
Monitory interaktywne to narzędzia oddziaływające na wiele zmysłów (wzrok, słuch, dotyk) – pozwalają nierzadko sprostać wymaganiom, jakie przed nauczycielami stawia praca z dzieckiem z SPE. Jeśli szkoła wykorzystuje nowoczesne narzędzia, istnieje większa szansa, że dzieci nie będą unikać zajęć, a wręcz przeciwnie – zaangażują się w nie mocniej, ponieważ otrzymają wiedzę przedstawioną w interesujący sposób.
Oprócz wymienionych wcześniej zalet monitory interaktywne wspierają szeroko rozumiany rozwój społeczny dziecka – dzięki grom, planszom i odpowiedniemu oprogramowaniu uczeń może ćwiczyć tego rodzaju umiejętności. Efektem jest poprawa relacji z grupą rówieśniczą, większa chęć do interakcji i integracji.
Zaletą dla młodszych dzieci jest niewątpliwie rozwój motoryki. Dotyczy to motoryki małej (ruchy palców i dłoni), a także dużej (ruchomość całego ciała). O jej rozwój zadbają odpowiednie programy, gry, czy po prostu ciekawe prezentacje lekcyjne. Pracując z monitorem interaktywnym, dziecko równolegle rozwija też wyobraźnię przestrzenną.
Wszystko to sprawia, że monitory interaktywne w połączeniu z dobrym oprogramowaniem i organizacją prezentowanego materiału mogą być ogromnym wsparciem dla rozwoju uczniów, również tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.