0,00  0
Koszyk

Brak produktów w koszyku.

Strona główna » Specjalne potrzeby edukacyjne » Pomoce do terapii integracji sensorycznej
Kategorie produktów
Kategorie produktów
Przeznaczenie
Program
Pracownia
Cena

Czym są pomoce sensoryczne?

Pomoce sensoryczne to narzędzia do stymulowania dziecka w zdolnościach poznawczych oraz rozwojowych. Mogą one stanowić różnego rodzaju akcesoria do prowadzenia terapii z dzieckiem. Zwykle koncentrują się na obranym typie bodźców i zmysłów.

Pomoce sensoryczne są zaprojektowane w taki sposób, żeby jak najskuteczniej zatrzymać uwagę dziecka i zaangażować je w proces obcowania z przedmiotem. Są one przygotowane w atrakcyjnej formie, aby łączyć naukę z zabawą.

Główną atrakcją, w zależności od rodzaju pomocy sensorycznej, mogą być efekty dźwiękowe, świetlne, dotykowe czy węchowe. Ponadto w zajęciach terapii sensorycznej stosuje się też akcesoria do rozwoju aktywności ruchowej dziecka.

Jakie są rodzaje pomocy sensorycznych?

Pomoce do integracji sensorycznej mogą obejmować następujące grupy przedmiotów i akcesoriów:

  •  masy sensoryczne stymulują zmysł dotyku i poprawiają motorykę małych rączek;
  • lustra sensoryczne – poprawiają wyobraźnię przestrzenną, usprawniają koordynację ręka-oko i zachęcają do działania;
  • podświetlane zabawki z silikonu – koncentrują uwagę dziecka przez dłuższy czas, pobudzają wyobraźnię przestrzenną oraz pozwalają ćwiczyć umiejętności manualne;
  • ramki z brokatem – przyciągają wzrok dziecka, uczą cierpliwości i koncentracji na detalach;
  • kulki o zróżnicowanej powierzchni śliskie, gładkie, zimne, ciepłe, ciężkie, lekkie przedmioty pobudzają i rozwijają zmysł dotyku u najmłodszych;
  • produkty sypkie – wydają dźwięki, angażując i zachęcając do eksperymentów;
  • pomoce dźwiękowe – mogą być to zarówno przedmioty, po których naciśnięciu wydobywają się określone odgłosy, jak i nagrania audio o konkretnej tematyce;
  •  pomoce logopedyczne – stymulują prawidłowy rozwój narządu mowy i wspierają w poprawnym wypowiadaniu głosek.

Czym jest integracja sensoryczna?

Do prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka niezmiernie istotne są trzy pierwsze lata jego życia. Brak odpowiedniej ilości bodźców może zahamować prawidłowe reakcje i utrudnić dalszy rozwój. Początek integracji sensorycznej ma miejsce już w okresie życia płodowego, jednak to właśnie pierwsze trzy lata są decydujące.

Gdy u kilkulatka rodzice zaobserwują jakiekolwiek problemy w jego funkcjonowaniu czy zachowaniu, powinni wybrać się do centrum integracji sensorycznej. Objawy skłaniające do niepokoju i szukania dalszej pomocy to: przewrażliwienie na zbyt głośną muzykę, światło czy aromaty. Z kolei dzieci z podwrażliwością mogą wykazywać zupełnie odwrotne symptomy, poszukując i domagając się dodatkowej stymulacji zmysłów w poczuciu, że mają jej zbyt mało. Warto sprawdzić, czy wszystkie narządy odbierające zmysły u dziecka rozwijają się prawidłowo. Zaburzenia SI często dotykają dzieci z niedosłuchem czy problemami z widzeniem.

Jak integracja sensoryczna wpływa na rozwój dziecka?

Podstawowym zadaniem integracji sensorycznej jest wspieranie dziecka w należytym odbieraniu sygnałów, jakich dostarcza mu najbliższe otoczenie. Zajęcia z wykorzystaniem odpowiednich pomocy moją pozytywny wpływ na układ nerwowy malucha, a także na koordynację ruchową, rozwój narządu wzroku, słuchu, dotyku i mowy.

Różnego typu ćwiczenia sensoryczne opracowane przez specjalistów SI uczą dziecko, jak właściwie interpretować sytuacje dnia codziennego i adekwatnie na nie reagować. Zajęcia integracji sensorycznej i pomoce SI pozwalają starszym dzieciom poradzić sobie z dotychczasowymi trudnościami w nauce, nawiązywać relacje interpersonalne z rówieśnikami, a także poprawić poczucie własnej wartości.

POTRZEBUJESZ POMOCY ?
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
Zapisz się na Newsletter
Designed by: Proformat
[wpgb_facet id="12" grid="5"]
[wpgb_facet id="9" grid="5"]
[wpgb_facet id="3" grid="5"]
[wpgb_facet id="10" grid="5"]
[wpgb_facet id="11" grid="5"]